Thursday, October 14, 2010

Kau kau, Aku aku


Hari tu ayah balik dari masjid, dia bagitau jiran depan rumah saya (abang Ad) tegur anak jiran sebelah rumah sebab bawa motor laju depan rumah dia. Maklumlah, perumahan teres, petang-petang budak-budak keluar main depan rumah. Jadi abang Ad ni pun tegurlah budak ni. Tegur dengan cara paling berhemah. Tak adalah tengking-tengking bagai. Lepastu budak tu balik mengadu kat emak dia. Emak dia ni pun pergilah serang abang Ad ni dan cakap

“Awak tak tahu lagi ayah budak ni sapa”

Lohh.. apa yang saya tahu, suami makcik ni askar. Bukan Perdana Menteri atau alim ulama’, atau anak menteri ke. Ish..ish..ish. Berlagak gila makcik ni. Kita tegur anak dia untuk jadi baik. Besok kalau dah terlanggar bebudak tengah main baru tau langit tinggi ke rendah. Abang Ad ni pun pening jugak lah sebab dia akan tinggal di perumahan ni sampai tua sebab dia beli rumah ni sama jugak macam makcik tu. Maksudnya kalau dah berbalah susahlah nanti. Kesian abang Ad.

Bila dengar ayah cerita, saya pun teringat balik masa zaman kecik-kecik dulu. Petang-petang selalu naik basikal dengan kawan-kawan pergi main kat lombong. Redah air sungai kat lombong dengan basikal. Konon-konon mencabarlah.
Tengah seronok duk main, tiba-tiba kawan, ayah uncle Raju (bukan nama sebenar.Nama sebenar dah lupa) nampak kami duk main dekat lombong tu. Dia pun suruh kami semua balik. Dia cakap bahaya main dekat sini. Kitaorang pun baliklah. Balik rumah je, mak tanya sambil duk pegang rotan bulu ayam.

"main mana tadi?"
"main kat taman je"
"Hang toksah dok tipu mak. Uncle Raju bagitau hang pi main di lombong nu. Cari apa sampai pi lombong tu?"

Apalagi,mak hentam saya dengan adik cukup-cukup. Pertama, sebab tipu. Kedua sebab main dekat lombong. Tapi kalau mak yang pukul, sakit dia tak macam ayah yang pukul. Hihihi. Tapi dalam hati ni berdebar jugak sebab takut mak report kat ayah.
Itulah bezanya budak dulu-dulu dengan sekarang. Dulu,prinsip dia macam ni: anak aku anak aku, anak kamu anak aku jugak. Tapi sekarang, anak kamu anak kamu, anak aku anak aku. Ah..tapi ada jugak yang anak sendiri pun mak bapak tak kenal.

No comments: