Thursday, November 11, 2010

Graduan Segar Datangnya Daripada Ladang Yang Segar

Semalam dan hari ini saya terlibat dalam menilai calon pensyarah.
Di sini, untuk menjadi seorang pensyarah selain daripada memiliki kalayakan akademik yang baik anda akan melalui 3 fasa interview.

Fasa pertama
Kebolehan menulis esei dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris mengikut masa yang ditetapkan
Fasa kedua
Kebolehan mengajar menerusi mock teaching
Fasa ketiga
Interview bersama Ketua Jabatan, Ketua Sumber Manusia, Ketua Program.


Calon 1
"Jawatankuasa Pendamai ialah kaunselor di Jabatan Agama Islam. Fungsinya memberi kaunseling kepada pasangan yang bermasalah. Manakala Sulh ialah proses sebelum masuk ke mahkamah" dia kata.

"Apa beza Sulh dan Hakam?" Saya tanya.
"Hakam? erm..Hakam ialah jawatankuasa pendamai, Sulh ialah rundingan perdamaian"
"Jadi, apa beza Hakam dan jawatankuasa pendamai?"

Dia kaget.
Saya sambung"Hakam ialah wakil dari keluarga pasangan.. bla. bla. bla"

"Sori la, saya tak sempat buat preparation sebab saya kerja. Bla. Bla. Bla"

"Hal anta tastati' takallam billughatil 'arabiah?" tanya seorang panel.
"Erm.. Arab.. cubalah"
"Bla. Bla. Bla (tanya soalan dalam Bahasa Arab)"
"Saya tak faham"
Panel ulang soalan bagi faham.
Dia tak mampu jawab.
Saya jelaskan "Apa tujuan diadakan Sulh?"
Dia tak mampu jawab.

Ok takpe. Teruskan.
"Boleh tak saya tak teruskan interview lepas ni?"
Saya tanya "Kenapa?"
"Awak pensyarah kat sini ke?" Dia tanya saya saya balik.
"Saya tak minat lah. Saya tak suka environment kat sini" Dia kata.

What the hell.
Cepat give up. Hot temper. Tak matang. Takde critical and creative thinking.
Jadi, saya reject.

Kepada graduan, kalau rasa diri tu tak pernah kerja langsung at least tolonglah berfikir dengan matang.
Terutamanya graduan Pengajian Islam.
Kau kena reti market diri kau.

Bukan nak kata apa lah.
Saya dulu baru habis final exam (belum lagi konvokesyen) sudah dapat kerja ni sebab saya ada soft skills.
Saya paling tidak suka orang bagi alasan "takde masa" bila tak dapat buat sesuatu dengan baik.

Samalah masa saya ajak rakan sepasukan training petang semasa musim exam (waktu di universiti dulu)
"Nak baca buku lah. Esok exam."
Kamon la weh, training 2 jam waktu petang tak menjejaskan langsung memori atau menyebabkan anda hilang ingatan apa yang anda baca dan hafal.

Dan lagi satu,
kalau anda takde pengalaman kerja langsung, janganlah demand sangat nak tempat kerja yang very the very exclusive.

Itu baru calon pertama.
Calon-calon interview seterusnya tengoklah kalau saya ada masa nak cerita.

**Ada satu calon TESL, bila tanya pasal Tense pun gagal nak jawab. Haish!

2 comments:

Menusuk Hati said...

saya sendirisendiri baca post kat atas..huhu..Teruskan celoteh membina cik puan datin itu ye..(",)b

Menusuk Hati said...

sendirisendiri sepatutnya sendiri malu..