Wednesday, November 10, 2010

Mendidik Lebih Susah Daripada Mengajar

Semalam rakan sekerja saya memberitahu seorang rakan sekerja kami mahu berhenti kerja kerana stress dengan pelajar.

Pelajar-pelajar di sini terdiri daripada bumiputera dan non-bumi.
Rata-ratanya berumur 18-27 tahun. Cuma ada segelintir yang berumur 30 tahun ke atas.

Bagi saya, ciri-ciri pendidik yang mesti ada pada setiap tenaga pengajar di seluruh Malaysia adalah:
Pertama
Jiwa kental.
Kedua
Muka selamba
Ketiga
Rajin
Keempat
Bijak
Kelima
Pandai bersosial
Keenam
Banyak membaca

Setiap hari apabila makan malam bersama suami, saya selalu cerita tentang perangai pelajar yang luar biasa kepadanya.

Saya suka dengan kerja saya
mendidik sambil mengajar.

1 comment:

Menusuk Hati said...

uih!stres jg ya..sb y d ajar 2 y trlbh crdik kot...yalah,pelajar u...br msk u dh perasan pandai n kuat melawan...apath lg y dh lma dkt u...pa2pun,smt mjd pnddk y kntal dan taqwa..